Showcases och mässor — närvaro på den internationella arenan

Få de bästa tipsen på hur du tar dig fram i djungeln av showcases, mässor och internationella lanseringsstrategier!

— Ragnar Berthling, internationell koordinator på Musikcentrum Öst lotsar dig fram tillsammans med Export Music Swedens projektledare Josef Hermansson.

Josef arbetar bland mycket annat med att ta fram ExMS landsguider! Har ni inte spanat in dom, så gör det nu. Ta del av omfattande guider och förteckningar för varje land kring musikens infrastruktur (scener, radiostationer, bokningsbolag, festivaler och mycket mer). Ragnar är alltså Musikcentrums internationella ansikte utåt och som antagligen innehar världsrekordet i besök av flest festivaler runtom i världen — med mycket god insyn i de olika internationella sammanhangen och festivalerna (WOMEX, Reeperbahn Festival, Classical Next, Mutek, jazzahead! m.fl.).

Samtalet kretsar kring frågor som:

-Vad ska du tänka på innan, under och efter ett showcase?

-Vilka showcases är relevanta för dig?

-Hur finansierar du dina internationella satsningar?

-Vad är viktigt för en artist att tänka på vid internationell lansering?

Vi går igenom tips och trix, tänk och strategier kring den internationella marknaden — och dessutom följs samtalet av det en panel med våra projektledare inom Musikcentrum, som själva arbetar som musiker/artister. Här delar vi med oss av do’s and don’ts och våra allmänna erfarenheter från den internationella livescenen! Möt Terese Lien Evenstad och Annelie Johansson, projektledare och kommunikatörer på Musikcentrum Väst — tillsammans med Marcus Bader, interaktionsdesigner och projektledare på Musikcentrum Syd. Samtalet modereras av Kim Vestin, projektledare på Musikcentrum Öst.

 
 

 

Videos on how to work internationally

 

Föregående
Föregående

How we managed an international career - Dreamers Circus and Tom Scherlock

Nästa
Nästa

Guide to touring in Germany - Intro level