Livestreaming - Koncept och marknadsföring

Sousou Cissoko, Marcus Bader och Anna Rynefors har under hösten 2020 skaffat sig en gedigen erfarenhet av egenproducerad livestreaming. Här delar de med sig kring marknadsföring och koncept i ditt streamingevent och ger konkreta råd om hur du ska tänka före, under och efter din produktion. Vi följer dessa steg i produktionen:

  • ANALYSERA GRUNDEN TILL DIN LIVE-STREAMING

  • RAMA IN DIN LIVESÄNDNING

  • SPONTANITET ELLER PÅKOSTAD PRODUKTION?

  • VAD KAN MAN GÖRA FÖRE, UNDER OCH EFTER EVENTET

Fokus ligger i huvudsak på plattformarna Facebook och Youtube.

Längst ner på sidan hittar du också fler resurser som:

  • COACHING I VARUMÄRKESUTVECKLING

  • WORKSHOP I “ATT BÖRJA STREAMA”

  • TEKNIKLÅDAN

  • MOVING MUSIC - LITEN FILMSKOLA

 

Sousou Cissoko är artist på den internationella arenan och har tillsammans med sin partner Maher Cissoko producerat mycket streamat material. Främst på Youtube med lite större produktioner men också flera spontana och enkla live-inlägg på Facebook ochYoutube som genererat hundratusentals tittare.

Marcus Bader är bland annat project manager på Musikcentrum syd och har fokuserat mycket på att få artister och Musikcentrum att hänga på streamingtåget. Han har hållit i streaming-workshops och producerat livestream-event för Musikcentrum Syds räkning.

Marcus är artist på den internationella scenen med elektropunkbandet Quit Your Dayjob och Thrash metal bandet Dead sleep.

Anna Rynefors har tillsammans med sin partner Erik- Ask Uppmark producerat ett stort antal streamingproduktioner och tänkt till både en och två gånger kring koncept och marknadsföring.

Anna är riksspeleman och driver många olika musikaliska konstellationer däribland Dråm och egna projekten för barn “Sigrid och draken” samt “Bockarna bruse”.

 
 
 

VEM ÄR VI/JAG SOM ARTIST?

Det första steget i denna flerstegsraket är att ta lite tid att försöka ringa in vem du är som artist. Vilket tilltal och uttryck vill du förmedla? Detta steget är en sorts varumärkesutveckling där du på ett strukturerat sätt ringar in dig själv som artist och hur du vill kommunicera med din publik. Om du redan befinner dig i en lättidentifierad subkultur med musikaliska ramar och referenser att relatera till, som till exempel Jazz, Folkmusik, Blues eller varför inte Punk, så är ju mycket redan gjort.

Men om du är osäker på var du står musikaliskt och letar efter ett artistiskt uttryck, då är det en bra idé att titta närmre på varumärkesutveckling som artist. Varumärkesidentifiering-utveckling är inget som definierar dig som artist utan är mer tänkt som ett verktyg för att identifiera specifika särdrag hos dig som artist och hur du bäst ska förmedla detta till - och hitta fram till din publik.


Video “tutorials” om Branding och artistisk identitet

https://youtu.be/DY1UVIpSE58

Hur hittar du det som skiljer dig från andra artister? En video om artist identitet, att skapa en vision och intentionerna.

 
 
 

KONSTNÄRLIG UTGÅNGSPUNKT

  • Vad vill vi göra?

  • Vad vill vi säga?

  • Varför vill vi göra det här?

  • Vad är viktigt för mig/oss från ett konstnärlig och musikaliskt perspektiv?

Varumärke, teknik, plattformar och marknadsföring i all ära men visst är det viktigaste det konstnärliga drivkraften, att skapa eller tolka något unikt och visa upp en hög konstnärlig verkshöjd. Som artist kan man ofta reflektera över ledord som integritet vs sälj, popularitet vs kredibilitet men det är inte hugget i sten att det alltid finns en polaritet i de här grundvärderingarna. Man kan se värdena som en holistisk helhet som tillsammans bildar dig som artist. På gott och ibland på ont. Att sälja sig själv på en marknad som är superkomplex behöver inte automatiskt betyda att du behöver kompromissa med din konstnärliga integritet. Men att inte försöka förstå lite om en av branschens mest nödvändiga ingredienser som marknadsföring är att inte ge sig själva de bästa förutsättningarna att nå ut. Vissa struntar i strategier och klarar sig alldeles utmärkt, många är framgångsrika och har råd at betala för andras expertis ur egen ficka eller via skivbolag /förlag/management. Andra, som indieartister eller artister/musiker i smala genrer som är sina egna managers, turnébokare, skivbolag etc, ser det som en överlevnadsstrategi att sätta sig in i musikbranschens snåriga spelregler. Men, i grund och botten vilar allt oftast på din egna konstnärliga grund och en din ambition att nå ut till din publik. Glöm inte det.

Vi hade jobbat hårt med att sätta ihop en lång turné i Norge med ett stort band, hotel, flygbiljetter, marknadsföring, turnéplan etc, men det var först när vi satte oss på planet som någon frågade:

- “Vilka låtar ska vi spela då?”.

- Sousou Cissoko

 
 
 

SPONTANITET ELLER PÅKOSTAD PRODUKTION?

Vill du visa på hur proffsig du är som artist med en påkostad och glammig produktion eller vill du visa att du är en vanlig människa hemma hos dig själv och skapa en nära relation till dina fans?

SOUSOUS TIPS

 
 

Våra spontana “lowtech” hemmasändningar skapar nära relationer med vår publik. Vi behöver inte planera så mycket mer än kring vårt konstnärliga uttryck” Hittils har vi fått mer respons och fler tittare totalt på våra spontana sändningar”.

I andra fall så vill man visa sig från sin bästa sida som artist, med en påkostad produktion i konsertmiljö, där man lägger ner mycket tid på det visuellt konstnärliga och performance”.

- Sousou Cissoko

  • Vilken budget har vi?

    Har du en större budget att hyra in proffs för att arbeta med din streamingproduktion är det bra att veta lite kring hur du beställer. Att du har en egen plan och är redo att förklara dina intentioner för ett produktionsteam. I andra fall har du en öppen dialog med producenten om hur det konstnärliga ska gestaltas innan ni kör igång.

  • Hur mycket tid har vi?

    Det tar mycket tid att planera ett större livestream-event. Ambitionsnivån är hög och tekniken måste vara stabil. Har du lite tid men mycket pengar är det bättre att du antingen överlämnar hela produktionen åt ett produktionsteam eller att du kör via “Quick and dirty” metoden, sätter upp en spontan livestreaming där ljud och bild är underordnat spontaniten och “hemma hos”-känslan.

Var är min publik?

På vilken plattform möter du din publik? Antal följare och vilket budskap du vill förmedla ska ligga till grund för val av plattform. Youtube, Facebook och Instagram har också alla olika begränsningar och möjligheter gällande publikinteraktion, annonsering, målgrupp och kreativa producent verktyg. Gör en tillräcklig analys innan du bestämmer dig. Kanske ska du annonsera på Facebook och sända på en annan plattform?

  • Vilken plattform ska vi sända från?

  • Vem är din publik och var finns de, hur når du dem vanligtvis?

  • På vilket sätt vill du och på vilket sätt tillåter plattformen interaktion och kommunikation

  • Interaktion eller det bästa ljudet och bilden?

Hitta livestreamingens unika koncept

Livestreaming har specifika egenskaper som du som artist kan förhålla dig till eller modellera med. Det är inte nödvändigt att stå på en scen eller att återskapa något som ska efterlikna en konsertmiljö. Tänk på att det går att hitta livestreamingens egna specifika ramar och att det är möjligt att filma utomhus, på ett tak, i en bil eller andra miljöer som bidrar till att skapa mervärde visuellt till din produktion. Vrid och vänd på möjligheterna.

  • Hur kan du använda din stream för att förstärka din image / identitet som artist?

  • Vilken setting/plats passar för din stream?

  • Vad i innehållet är viktigast att satsa på? Ljudkvalitet, spontanitet, livekänsla, publikkontakt, behind the scenes , visuals , ljus, effekter

  • Tidslängd för din video? – Är det livepubliken eller den publiken som kommer efter som är den huvudsakliga målgruppen?

Förinspelad livesändning?

Än så länge så är det hyfsat tekniskt svårt att nå upp till en bra kvalitet på sin livestream och vissa artister vill inte producera något som i deras ögon inte håller måttet. Därför spelar de in en video med en konsert eller annat innehåll och lägger upp som ett livestreamat event. Då kan du ändå marknadsföra och skapa interaktion med publiken på olika sätt via sociala medier, chattfunktion eller lägga till eftersnack etc.


Blanda förinspelat med live?

Du kan mixa förinspelat material med live-streamat material. Konserten kan vara förinspelad men både för och eftersnack kan vara live.

Linnea Selander spelade in en liveproduktion i REHABS lokaler i Malmö.

Love Kjellson gick ut i skogen och livestreamade en konsert sittande i ett träd.

 
 

FÖRE, UNDER OCH EFTER EVENTET

 
 

FÖRE EVENTET -

Det kan vara en bra idé att paketera ditt streaming-event i ett tema. Detta för att det ska sticka ut lite mer än dina vanliga inlägg eller event. Det kanske redan finns ett tema kring ditt event, tex om du/ni ska släppa ett nytt album eller lansera något nytt. Förslag på tema och annat att tänka på före eventet:

  • Vi spelar hela första albumet från början till slut

  • Vi tar emot låtönskningar

  • Vi spelar covers på de låtar som inspirerat oss

  • Location, location, location! Hitta en spännande plats att streama från

 
 
 

ANNAS TIPS

“Jag har varit extremt tydlig med att skriva vad jag vill att publiken ska göra för, under och efter eventet. Eftersom jag arbetar mycket med en barnpublik är jag van att ge publiken tydliga instruktioner om vad som ska hända och vad de kan göra.”

“Jag gör ofta lite småinlägg i Facebook-eventet några dagar innan sändning så att publiken påminns. Då är det helt ok att skapa spontan inlägg som inte kräver planering”

- Anna Rynefors

Annas tips att göra före eventet:

  • Ett nytt foto till varje event

  • Ge gärna instruktioner till publiken att de ska ta på sig hörlurar eller koppla upp datorn/mobilen till högtalare eller TV

  • Säg till dem att de kan stå, sitta, ligga, bada badkar eller göra vad de vill under sändningen

  • Gå in på liknande sidor och gör reklam för ditt event

 

EGEN KRAFT ELLER BETALD ANNONSERING PÅ FACEBOOOK?

Om du gör en påkostad streamingproduktion så är det superviktigt att du verkligen når ut med ditt event. Detta gör du enklast genom att köra en betalad annonskampanj på Facebook. Här kan du rikta ditt budskap mot specifika målgrupper och demografi samt att annonseringen puttrar på 24/7 vilket gör att du kan fokusera på andra roligare uppgifter.

Egen annonsering

  • Gå själv in på olika grupper som du vet är intresserade av ditt event och skriv ett inlägg

  • Be vänner och bekanta att sprida dit event

  • Korspublicera ditt event för att nå fler

  • Gör inlägg kontinuerligt så att flödet uppdateras

Betald annonsering

  • Kostar från ett par hundralappar till flera tusen

  • Stort spridningsområde

  • Demografiskt målgruppsriktad

  • Inriktad på intresse, livsstil, utbildning etc

  • Dina fans kan börja dela eventet

MARCUS OM ANNONSERING

 
 
 

“Det gör en jättestor skillnad när vi kör en betald annonsering på Facebook inför albumsläpp, event eller konserter. Skillnaden ligger i att vi når så många fler samt att de som ser annonsen själva kan sprida vidare. Skillnaden i views och likes är tusenfalt högre.”

“Det bästa med annonsering på Facebook är att du kan rikta budskapet till din tänkta målgrupp, som personer över 35 som gillar neojazz och att mecka med traktorer.”

“Har du tur så gillar din målgrupp ditt inlägg och börjar själva dela det och då har du ditt eget lilla digitala street team som jobbar för dig.”

- Marcus Bader


UNDER EVENTET

  • Chat master eller event master som håller koll vad som händer i de sociala medier som du streamar till. En person som kan hålla igång chatten i din sändning och, om du tex sänder via facebook, skicka ut information i chatten med länkar till låtar, till merch, till kommande event et

  • En bra idé är att skriva det första inlägget med info och länkar. Under eventet kan man svara på frågor och interagera med publiken

EFTER EVENTET

  • Knyt ihop eventet med ett tack och berätta om nästa gång, och fylla på med information och material som man tycker att publiken behöver

  • Skicka vidare publiken till annan plattform för mingel och eftersnack

  • Spara det streamade eventet för efterproduktion. Om du har spelat in eventet med bra ljud och bra bild så har du jättebra material som du kan använda dig efter sändningen

  • Klipp ut bitar ur eventet och lägg upp på andra plattformar

  • Anpassa formatet för andra plattformar, till exempel Instagram eller Tik Tok


 
 
 

Facebook:

Bra

  • Bra bild

  • Bra ljud

  • Kan kopplas ihop med andra plattformar

  • Kan skapa annonsintäkter

Sämre

  • Kan inte bädda in Youtube-videos på Facebook

  • Sämre förutsättningar till interaktion

  • Mer opersonligt, användarna har Avatar-namn

Youtube livestreaming GUIDE_PDF:

Bra

  • Kan skapa interaktion med tittarna

  • Mer personligt då publiken har sina egna namn

  • Social plattform där du kan dela ditt event hur många gånger som helst

  • Egen kontroll över inlägg, delningar och annonsering

  • Riktad målgruppsannonsering

  • Ändrar både design och polysis ofta

Sämre

  • Sämre ljud

  • Förbjuder inbäddning av copyright-material

  • Kan inte bädda in Youtube-videos

 

WORKSHOPS I LIVE-VIDEOSTREAMING

I denna tvådelade wortkshop-serie fokuserar vi på koncept och marknadsföring samt teknik. Vi visar på exempel och ger dig verktyg som hjälper dig att sätta igång att streama.


KONCEPT, STRATEGI OCH VARUMÄRKE

Carolina Wiehe Welroos går igenom grunderna kring strategi, streamingkoncept och tänk kring sociala plattformar när du planerar din livestream. I workshoppen delas erfarenheter och deltagarna diskuterar olika upplägg och metoder för att hjälpa dig att ta ditt streaming-musik projekt till nästa nivå. Workshopen riktar sig till dig som skriver egen musik, spelar i band, eller är professionell musiker. Inga förkunskaper krävs, men vi ser gärna att du är beredd på att dela med dig av dina egna erfarenheter och kunskap.

00:00 Intro - Om Musikcentrum Syd

03:17 Vår väg till streaming

06:51 Workshopdeltagarnas - artister/musiker bakgrund och frågeställningar

24:10 Identitet & varumärke - Hitta din publik

27:39 Var finns min publik?

28:56 Hur välja plattform?

31:20 Koncept, format & rekvisita

1:01:48 Vilken ambitionsnivå? D.I.Y eller större budget?

GRUNDERNA I D.I.Y LIVESTREAMING

Marcus Bader går igenom vilken utrustning du behöver för att spela in bra ljud och bild och hur du sätter ljus på din livestreaming. Vi går också igenom programvaran OBS och livestreamar via Facebook och sänder OBS-video till mötesverktyget ZOOM. Workshoppen genomfördes i Zoom.

00:00 Intro

01:24 Ljussättning

07:29 Bild -Webbkamera Logitech pro922

09:32 Bild - Filma med mobilen

11:40 Bild - DSLR kamera Sony A6400

13:18 Hårdvara för livestreaming - Bredbandshastighet och streamingdator

20:55 Ljud - Mick in i mobilen

22:54 Ljud - ZOOM H6 in i mobilen

25:10 Ljud - Shotgun mick och Omnidirectional mick

31:12 Streamingverktyget OBS

38:02 Streama till Facebook med OBS

44:49 Ljud - från ZOOM H6 till OBS

45:30 Sänd OBS-video till Mötesverktyget ZOOM

 

MARKNADSFÖRING

Hur du skapar en Facebook-annonsering från scratch!

Hur du kan skapa biljettintäkter till din livestreamade event via Facebook.

Föregående
Föregående

Live-streama

Nästa
Nästa

Liten filmskola